För allas trivsel och för att förenkla uthyrningen av vårt övernattningsrum är det bara att följa de enkla regler som presenteras i det följande.
* Rummet disponeras från det att du hämtat nyckeln till dess du lämnat tillbaka den. Kom överens med styrelsens representant om när och hur du ska återlämna nyckeln. Normalt är det från klockan 12 dagen för uthyrningen och till klockan 12 den dag du ska lämna rummet.
* Vid ankomst bör du kontrollera att uthyrningsrummet är städat att allt är helt och att ingenting saknas. Skulle det inte vara så ska du anmäla det direkt till den som ansvarar för uthyrningsrummet och som du fått nyckeln av. Gör du inte det riskerar du att vid avfärd få stå för den extra kostnaden som uppstår för att eventuellt köpa in saknade saker eller för extra städning.
* Husdjur är inte tillåtet att ha med sig till övernattningsrummet. Du får inte ens ta in husdjur för kort tid i rummet. Detta för att även gäster med allergier ska kunna vistas i rummet. Om husdjur tas in i rummet måste det saneras. Hela den kostnaden debiteras den som hyrt rummet.
* Rökförbud råder i rummet och direkt utanför. Rökning får ske en bit utanför dörren men inte i direkt anslutning till fastigheten. Tänk på att det finns balkonger i närheten. Om rökning ändå sker i rummet måste det saneras. Hela den kostnaden debiteras den som hyrt rummet.
* Det finns tre fasta sängplatser och en utfällbar gästsäng. Kuddar och täcken finns men du får ta med egna lakan, örngott och påslakan. Det är inte tillåtet att sova i sängarna utan lakan eller med sovsäck.
* Matlagning är inte tillåtet men det går att ordna en enklare frukost. Det finns vattenkokare, kaffebryggare och några kastruller för enklare grötkokning eller för att koka ägg. Porslin och bestick för 6 personer finns. Saknar du något meddela gärna styrelsen. Ett litet kylskåp finns också. Glöm inte att diska efter dig.
* Toalettpapper ska finnas men ta gärna med en rulle för säkerhets skull. Den får du gärna lämna kvar.
* Städning ansvarar den som hyrt uthyrningsrummet för. Du/ni ska se till att det är i ordning, att allting är diskat och torkat samt placerat på sin plats. Golven ska dammsugas och fukttorkas. Golvmattan ska skakas och dammsugas varje gång. Bord och bänk ska torkas av. Toaletten ska skuras, duschen likaså. Närmare städinstruktioner sitter på insidan av garderobsdörren. Följ dem så blir det trevligast för nästa gäst som kommer.
* Sopor ska tas med och slängas efter varje uthyrningstillfälle. Tänk på att det kan gå några dagar innan nästa gäst anländer och sopor luktar inte gott.
Sist men inte minst hoppas vi att rummet var till belåtenhet och om alla är rädda om inredningen och städar efter sig håller rummet längre.